29 juli 2024
Terugblik inJazz: conferentie en showcases I NSRT 2024
Van elektronische beats tot pure straight ahead jazz. Het was allemaal te horen op inJazz, het conferentie en showcase festival […]
22 juli 2024
North Sea Round Town (NSRT) bracht op donderdag 4 juli 2024 een exceptioneel concert onder leiding van klarinettist/saxofonist Joachim Badenhorst naar de imposante Laurenskerk. In een wereld waar alles vluchtig, kort en snappy moest zijn, was dit magische twee en een half uur durende ongoing-concert een moment om tot rust te komen en je volledig onder te laten dompelen in een bad van zowel akoestische als elektronische klanken.
Speciaal voor deze gelegenheid had Badenhorst een ensemble samengesteld met de Japanse Taiko-percussionist Tsubasa Hori, Belgische tromboon-sensatie Nabou Claerhout, Schotse trompettist Alistair Payne, Ierse gitarist Simon Jermyn, de Rotterdamse elektronica-samplekunstenaar Rutger Zuydervelt (a.k.a. Machinefabriek) en kerkorgelspecialist Hayo Boerema.
Met YOURAN II creëerde Badenhorst een unieke ervaring die zijn artistieke visie en verkenning van de relatie tussen ruimte en geluid volgde, de grenzen tussen improvisatie en compositie verkende en zich opnieuw ontvouwde op een bijzondere locatie: een must-see voor liefhebbers van een once-in-a-lifetime experience muziekperformance. YOURAN part I beleefde vorig jaar tijdens het fringe festival haar première in De Kaai, een voormalige Margarinefabriek gelegen aan de voet van de Willemsbrug op Rotterdam Zuid. Dit jaar betoverde Badenhorst de luisteraars opnieuw met een muzikale reis in een enscenering die speciaal op maat was gemaakt voor de Laurenskerk en haar akoestiek.
“De ijle klanken van de muzikanten hebben een heilzame uitwerking en leiden tot een intieme beleving van de sacrale ruimtelijke schoonheid.” – Jazzflits
“Het optreden was een unieke ervaring en verkenning van de relatie tussen ruimte en geluid op de grens van improvisatie een compositie. (…) Doordat de meeste muzikanten zich gedurende de uitvoering continu verplaatsten door de kerk, ontstond er een waaier van meditatieve geluiden uit alle hoeken van de kerk. Het was een ervaring die menig bezoeker nog lang zal herinneren.” – Maxazine
Matthieu Jouen (Citizen Jazz, FR) schreef eerder over Youran I: “Op trompet, oogverblindend en precies, Alistair Payne uit Groot-Brittannië, en op elektrische gitaar, Simon Jermyn uit Ierland. Rutger Zuydervelt stond aan de machines en gebruikte audiocassettesamplers om een industrieel geluid te produceren dat alles omhulde. De performance leek zich uit te strekken in tijd, golvend van intense spanning naar geleidelijke ontspanning. De enscenering gaf de illusie van een toneelstuk zonder tekst, met muziek in de hoofdrol.”
‘Youran’ betekent ‘het begin der dingen’ in het Japans, en kan worden vertaald als ‘ongehaast’ in het Chinees, wat verwijst naar de nieuwigheid en het onthaastende karakter van de performance.”
Bekijk hier de foto’s van Youran II door Eric van Nieuwland.
Foto: Eric van Nieuwland