Cartinha Da Holanda | 100 Kaapverdische muzikale odes aan Rotterdam
zondag 29 juni 2025
€17,50
Tijdens North Sea Roundtown 2025 duiken we samen met prof Seger Kersbergen, Wessel Verkerk, dj Jaïro Tavares, MF Andrade, dj Morabeza aka André Hart en curator/musicus/host Jorge Lizardo in de Kaapverdiaanse muziekgeschiedenis en de rol die de stad Rotterdam speelt op de ontwikkeling en verspreiding van de (traditionele) Kaapverdiaanse muziek.
De geschiedenis van de Kaapverdianen in Rotterdam begint met de komst van de eerste zeelieden in de jaren vijftig. De ervaringen van deze (en latere) migranten blijken te zijn vastgelegd in meer dan 100 liedjes of composities als een ode aan de havenstad Rotterdam en Nederland. Dit is een uniek gegeven: geen enkele andere migrantengroep zingt zo intens over het leven in een nieuwe stad en land.
Vanwege het jubileumjaar 2025 – viering 50 jaar onafhankelijkheid – komen op zondag 29 juni 2025 gerenommeerde Kaapverdische artiesten in Rotterdam zoals Armindo Pires en Toy Vieira en een nieuwe generatie Kaapverdische muzikanten uit de diaspora zoals Luis Firmino, samen in Verhalenhuis Belvédère in Rotterdam-Katendrecht, om de muzikale odes aan de stad live te spelen. Ook zullen de bijbehorende verhalen van de verschillende generaties Kaapverdianen in Rotterdam erbij verteld worden. Natuurlijk is er een authentieke Kaapverdische maaltijd uit Belvédère’s Volkskeuken.
We nodigen iedereen van harte uit hierbij te zijn. Reserveren is verplicht: dat kan hier.
foto links: Verhalenhuis Belvédère, midden: Luis Firmino, rechts: Toy Viera
Over de muzikanten & vertellers:
Luis Firmino: instrumentalist en componist. Met zijn collectief ”Acacia Maior” bracht hij in 2023 het album ”Cimbron Celeste” uit, een ode aan hun roots en de unieke essentie van Cabo Verde. In de sound van Acacia Maior vermengen Kaapverdiaanse folklore met internationale invloeden. Beluister alvast een voorproefje op hun Bandcamp.
Armindo Pires: Gitarist, zanger en componist. Begin jaren ’80 bracht hij ‘Scapinha’ uit in Rotterdam en werkte hij mee aan “Xintado na Pracinha” van Americo Brito. Luister hier naar Armando.
Toy Vieira: meer dan 40 jaar componist, arrangeur, tekstschrijver, pianist, een begrip in de muziekwereld. Bekende nummers die hij heeft gemaakt, zijn: Dança ma mi Criola, Falso testemunho, Corragem Irmon. Hij heeft de beste artiesten muzikaal begeleid zoals: Cesaria Evora, Bana, Tito Paris, Lura, Nancy Vieira en ga zo maar door. Maar ook wordt Toy in 2013 uitgenodigd door de Belgische singer-songwriter Stromae om te spelen op hetnummer Ave Cesaria dat toegewijd is aan de beroemde zangeres Cesaria Evora.
Seger Kersbergen started his PhD research at Leiden University (Netherlands) in 2019 as part of Night Spaces: migration, culture and IntegraTion in Europe, a collaborative research project funded by HERA. His research focused on the Cabo Verdean community in Rotterdam, investigating how Cabo Verdean migrants (have) navigate(d) and imagine(d) the city of Rotterdam, producing both spaces of belonging and resistance. His main focus is on spaces of music-making and music-sharing.
Wessel Verkerk completed his master in Global History and International Relations at Erasmus University Rotterdam (Netherlands) in 2020. For his master thesis, he studied the role of Cape Verdean music from Rotterdam in establishing a collective cultural identity among the Cape Verdean diaspora, focussing on the Morabeza Records label. Wessel now works as educator and historian for the Rotterdam City Archives and is an ardent collector of Cape Verdean vinyl.
Jorge Manuel Oliveira-Lizardois a singer, composer, writer and storyteller. Born in Rotterdam to Cape Verdean parents who, as active community members, left their stamp on the diasporic community in the city. As a son of his parents, Jorge has been involved with numerous projects highlighting the cultural heritage of the Cape Verdean community within Rotterdam over the last decades, as well as organizing the yearly São João celebration in the city.
Over de muzikale odes aan Rotterdam
De geschiedenis van de Kaapverdianen in Rotterdam begint met de komst van de eerste zeelieden in de jaren vijftig. De ervaringen van deze (en latere) migranten zijn vastgelegd in meer dan 100 liedjes of composities als een muzikale ode aan Nederland en met name de havenstad Rotterdam. Dit is een uniek gegeven: geen enkele andere migrantengroep zingt zo intens over het leven in Nederland.
Artiesten zingen niet alleen over hun verdriet en heimwee, maar ook over het zware werkleven en het bruisende nachtleven in de stad. Ze beschrijven dagelijkse ritmes die een bepaalde tijdssfeer weerspiegelen. Sommige componisten zijn kritisch over de manier waarop Kaapverdianen worden behandeld, anderen zijn kritisch over het gedrag van de Kaapverdianen in de havenstad. Muziek wordt een instrument voor identiteitsvorming. Overal in de stad komen plekken tot leven waar wordt opgetreden, gedanst en genoten. De muziekscene groeit en steeds meer zeeman-muzikanten kiezen Rotterdam als thuisbasis. De odes aan het Kaapverdiaanse leven in de stad evolueren over de jaren. De nostalgische ritmes van de morna, coladeira en funana klinken hedendaags door in de moderne klanken van hiphop en afrobeats die door nieuwe generaties worden omarmd.
Recommended
Check hier onze gerelateerde opkomende programma onderdelen