Artist in Focus 2022 Teis Semey: “Ik ga altijd voor intensiteit”

18 november 2021

Agenda

Read interview in English

Elk jaar presenteert North Sea Round Town (NSRT) een nieuwe Artist in Focus. In 2022 is dat gitarist en componist Teis Semey. De muzikant krijgt de kans om diverse (droom)projecten te presenteren en zijn artistieke visie te delen. Samen met NSRT presenteert Semey nieuwe samenwerkingen met aanstormend en onbekend talent, waarbij Rotterdam als ​​grote muzikale speeltuin dient. “Ik ben een magneet, op zoek naar geweldige muziek”

Tekst: Angelique van Os 

Artist in Focus Teis Semey (Aalborg, 1993) stond al enige tijd op de shortlist van NSRT artistiek curator en programmeur Raluca Baicu en directeur Michelle Wilderom. Semey valt op door zijn gepassioneerde, pittige, bijna punkachtige eigenzinnige spel en composities. Maar voor NSRT past ook zijn artistieke verlangen om te experimenteren, te creëren en nieuwe muzikale werelden te ontdekken perfect bij de rol van Artist in Focus. “In Teis herken ik de drive die wij ook hebben en zoeken binnen het festival. Het onderzoeken van zijn identiteit middels zijn muziek en het daarbij tonen van verschillende kanten van zichzelf op het podium is een belangrijke eigenschap voor een Artist in Focus”, vertelt programmeur Raluca.

De inbreng en visie van Teis Semey zal de komende festivaleditie op verschillende manieren verreiken. Zijn artistieke bijdrage is dan ook van groot belang voor NSRT. Raluca legt uit: “De muzikale diversiteit in Rotterdam is groot en van hoog niveau. Teis is een muzikant die zich openstelt voor het onbekende en muzikaal avontuur opzoekt. Door zijn nieuwsgierigheid verkent hij interessante werelden en brengt deze samen, waarbij ook minder zichtbare en minder voor de hand liggende ‘gezichten’ van Rotterdam een ​​podium krijgen.

Teis Semey
De van origine Deense gitarist, die sinds 2013 in Amsterdam woont, timmert hard aan de weg. De Artist in Focus runt verschillende bands zoals zijn eigen Trio, Quintet, Raw Fish en Teis Semey Super Extra Deluxe Orchestra. Waarschijnlijk zullen ze allemaal deel  uitmaken van het festival. Zijn derde album, Mean Mean Machine verschijnt op 19 november. Dit is zijn derde album in slechts drie jaar tijd.

Teis leerde als tiener blues- en rootsmuziek spelen in de bar Mässingshornet in Mälmo, Zweden. De muzikale gemeenschap die uit deze geliefde bar groeide, gaf hem vertrouwen en bood nieuwe vriendschappen. Hij studeerde aan conservatoria in Stockholm, Amsterdam en Los Angeles en won verschillende prestigieuze jazzprijzen.

Maar wie is Teis Semey eigenlijk? Wat is zijn muzikale visie en wat zijn z’n dromen? Wat betekent deze verbintenis met NSRT voor hem?  

Erkenning
“Het was een beetje schokkend om gevraagd te worden als de volgende Artist in Focus van NSRT. Ik voel me erg gevleid, en tegelijkertijd ben ik ook een beetje bang om deze erkenning voor mijn werk te krijgen. Dat had ik niet verwacht. Wat kan ik nou bijdragen?, dacht ik. Het is een grote verantwoordelijkheid. Mijn goede vriendin en drummer Sun-Mi Hong was de vorige Artist in Focus. Zij is voor mij een steun en toeverlaat geweest. Ze deed het vorig jaar geweldig. Het is een inspirerende uitdaging om in haar voetsporen te treden.”

Visie
“Over uitdaging gesproken, er zijn zulke geweldige muzikanten in Nederland. Het wordt moeilijk om keuzes te maken qua bezetting. Maar het leuke is dat ik als Artist in Focus de kans krijg om een ​​aantal van deze geweldige jonge en nieuwe muzikanten die gehoord moeten worden, een platform kan bieden. Ik kijk er erg naar uit om samen te werken met muzikanten van uiteenlopende sociale, culturele en muzikale achtergronden. Om met hen op ontdekkingstocht te gaan en ze mee te nemen op mijn reis.”

“Mijn visie betreft verbreding en verkenning van alle artistieke scènes waar ik deel van uitmaak of onderdeel van uit zou willen maken, van traditionele Deense folksongs tot punk en hiphop. Ook houd ik bijvoorbeeld enorm van symfonisch componeren. Ik ben benieuwd hoe ver ik wil gaan in het opnemen en combineren van mijn jazzachtergrond met traditionele Deense en orkestmuziek. Ook onderzoek ik graag mijn plek binnen de avant-garde impro-scene. Ik uit me graag op die manier, maar heb nooit echt de kans gehad om mezelf te ontwikkelen in die scene.”

Speeltuin Rotterdam
“Onderdeel van Artist in Focus zijn betekent zoeken naar nieuwe samenwerkingen die betrekking hebben op de stad Rotterdam. Rotterdam heeft als culturele stad veel te bieden. Het is een geweldige speeltuin. Er zijn zoveel muzikale kanten aan de stad die ik graag zou willen ontdekken. Er zijn tal van minder bekende locaties die interessant zijn om te transformeren tot podia voor moderne kunst. Dit wil ik uiteraard op een oprechte manier presenteren met te gekke singer-songwriters, dichters en/of hiphopartiesten.”

“Ik wil verschillende sounds delen en diverse werelden verkennen. Intieme muzikale ontmoetingen creëren die genre-overstijgend zijn en waarbij we dezelfde mentaliteit en spirit delen. En het verlangen naar magie en avontuur. Het NSRT-team helpt mij hier ook bij en geeft suggesties. Het is echt een fascinerend creatief speelveld.”

“Met dit in mijn achterhoofd, probeer ik ook de kloof tussen Rotterdam en Amsterdam te overbruggen. Gelukkig wordt deze kloof langzaam kleiner, dankzij de coole jongere generatie muzikanten. We doen onszelf een plezier door krachten te bundelen. Het kost tijd en inspanning, maar als muzikanten kunnen we elkaar een platform bieden door grenzen van steden te laten vervagen. Muziek kent geen grenzen. Het is mooi dat NSRT dit erkent en ik daaraan mijn steentje kan bijdragen.”

Tekst gaat door onder foto

Goede dirigent
“Ik zal mijn best doen om een ​’magneet’ te zijn door datgene aan te trekken wat hot en happening is en mij op een bepaalde manier vertegenwoordigt. Samenvattend denk ik dat het mijn doel is om creativiteit te verzamelen en verhalen te presenteren over mezelf en de artiesten waarmee ik speel. De geweldige muzikanten om mij heen zijn mijn drijvende krachten. Het combineren van ervaringen, worstelingen, vriendschappen, liefde en het stadsleven vormt een goede voeding voor mijn muziek. Ik wil een goede dirigent zijn voor de sterke, ambitieuze en unieke muzikanten om mij heen.”

Identiteit
“Kijkend naar identiteit, vrees ik dat te veel focus verkeerd wordt ingezet. De fetisj van representatie en individualiteit krijgt vaak vorm als louter symboliek en vercommercialisering van identiteit. We moeten ons concentreren op echte kritiek en daar naar handelen. Er heerst tegenwoordig teveel individualisme. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ik kan als muzikant in veel hokjes worden ingedeeld, maar ik denk niet dat het helpt om daar te veel aandacht aan te besteden. In mijn muziek vormt attitude en harmonie altijd een natuurlijke mix. Ik hou van extremen en van wrijving. Beweging en actie. Ik wil dat mijn muziek intens is, in alle opzichten. Dat is wie ik ben.”

Buitenbeentje
“Ik denk dat ik terugkom bij veel koor- en traditionele muziek uit mijn jeugd omdat het verankerd is in de cultuur waar ik nooit echt deel van uitmaakte. Ik wil de Deense cultuur ‘terug stelen’.  Als kind paste ik niet in de kleine plattenlandsgemeenschap van Bælum, dat in het op het noordelijke puntje van Denemarken ligt. Ik voelde me niet welkom of geaccepteerd. Ik was een buitenbeentje die veel werd gepest. Mijn ouders hadden het druk, dus ik was veel alleen. Muziek was mijn redding.”

”Tijdens het bestuderen van de grote jazziconen, heb ik altijd geweten dat het mijn roeping is om mijn eigen stem te uiten. Ik verbind me het beste aan mijn idolen zoals Monk, Coltrane en Billie Holiday door met mijn eigen verhaal, worstelingen en woede om te gaan en dit te vertalen naar muziek. Ik probeer gewoon mezelf te zijn, hoewel ik niet altijd weet wat dat betekent. Ik wil op mijn best zijn en erop vertrouwen dat wat ik creëer oprecht is. Mijn moeilijke jeugd heeft me sterker gemaakt en me in staat gesteld mijn doelen te bereiken. Ik heb altijd het gevoel gehad dat strijd een natuurlijk onderdeel is van groei.”

Droomsetting
“Over een droomsetting gesproken, zoveel kan ik nog niet delen. Ik kan slechts zeggen dat ik stiekem met fantastische internationale muzikanten werk. Je moet nog even geduld hebben.”

“Ondanks dat ik al met zoveel geweldige muzikanten werk, is er iets waar ik altijd van heb gedroomd. Ik zou graag koormuziek schrijven voor en optreden met een koor. Toen ik in Stockholm woonde, luisterde ik veel naar hedendaagse klassieke muziek, zoals componist Arvo Pärt. Ik zou mezelf graag uitdagen met dit soort verstilde muziek.”

“Ik wil allerlei muziek tonen die in mij resoneert waarmee ik niet vaak de kans krijg om op te treden. Ik moet ondergedompeld en geconfronteerd worden met muziek en mensen die mij inspireren. Wat dat betreft is Rotterdam een ​​geweldige stad. En te midden van dit alles ben ik het gelukkigst.”

Blijf op de hoogte!
Volg NSRT via InstagramFacebook, TwitterYouTube, Spotify of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Volg Teis op Instagram, Facebook of via zijn website.

Omslagfoto door Miriam Guttmann
Foto in tekst door Petra Becker

Meld je aan voor de nieuwsbrief